طراحی لوگو بندرانزلی و آرم شهرداری بندرانزلی جهت ایجاد بهره وری، انگیزش، بومی سازی پس مدتی ظاهر خود را پاکسازی و بهسازی می کند ،لازم است تا برند سازمان و یا برند شخصی نیز مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

1- هلال آبی رنگ بالای لوگو شهرداری بندرانزلی، با تنالیته (استاندارد رنگ) همسان با کل خطوط موافق با اِلِمان های شاخص بندرانزلی در طرح جهت نمایش آسمان آبی.

2- بندرانزلی معروف به نام بندرمِه است. با نمایش مه بر فراز شهر بندرانزلی (همسان با هلال آبی آسمان) باید ترکیبی از آب و هوا مجسم گردد. کمان آبی با فاصله ی نوار سفید از ایجاد تشعشع نور خورشید در هنگام صبح (شفق) نماینگر مــِه ای است که بر سر این شهر قرار گرفته است.

3- در مرکز طرح از بالا به پایین دو رنگ آبی بر اساس استاندارد Pantone با کدهای 23/86/95-63-49-64 و 11/83/94-57-62-56 قرار گرفته اند. این دو رنگ جهت نمایش دریا در افق شهر بوده و نمایشی طبیعی از نور درخشان رنگی در آسمان به شکل کمانی، ابری و نواری است. پردازش و نمایش این رنگ به هدف بیان طلوع زندگی در افق بندر انزلی در هر صبحگاه در نظر گرفته شده است.

4- وجود دو موج متمایل به چپ در زیر طرح لوگو جهت نمایش آب دریا و تالاب در شهر بندرانزلی است. موج بزرگتر به تشبیه دریا (خروشان با موج های بلند) و موج کوچکتر به نشان تالاب. تمایل امواج به سمت چپ جهت نمایش بصری در تحرک امواج است. بدیهی است نگاه کلی به بدنه ی طرح، حرکت امواج را از چپ به راست تداعی می کند.

5- معروف ترین گیاه تالاب انزلی که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی»است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند. به جهت اهمیت وجود لاله تالابی، نمایش طرح لاله تالابی در بالای لنگر که بیانگر سطح آب است، در نظر گرفته شد. گل لاله تالابی با توجه به حفظ خصایص طراحی مسطح (Flat) دارای یک مرکز، شش گلبرگ درونی با حفظ قرینگی است.

6- طرح لنگر از استاندارد شکل لنگرهای چنگکی (Navy stokless و Hook anchor ) بهره گرفته است. براساس تحقیقات صورت گرفته در مورد لنگرهای رایج، نتایج بدست آمده مبنی بر آن است که انتخاب نوع لنگر های مورد استفاده بر روی کشتی ها بر اساس ضریب کارایی کششی مدفون، وزن کشتی و همچنین نوع بستر حرکت کشتی در دریا می باشد. از همین رو با توجه به وجود بستر گِلی و ماسه ای کریدور عبوری کشتی ها در دریای خزر ، عمده ی لنگرهای مورد استفاده از نوع چنگکی (نوک تیز) می باشد. متریال و رنگ لنگر به صورت طبیعی در قالب Metal در نظر گرفته شده است.

7- نمایش مرغ ماهیخوار، نمایش ذات بصری اِلِمان های توریستی در مناطق گردشگری شهرستان بندرانزلی به شمار می آید. در طرح هویت بصری شهرستان بندرانزلی در ذیل لنگر با همپوشانی با اضلاع لنگر، پرنده ای ماهیخوار قرار گرفته است که کل اِلِمان های منتخب را بر دوش می کشد. وی رزق خود را از دریا و صید ماهی تناول می کند. خصایص پرهای سفید به نشان یکرنگی دارد و پرواز بر فراز شهر و دریا به نشان آزادی در ذهن می پروراند. متمایل به سمت راستِ طرح، روی موج ها پرواز می کند؛ همانند تصویر امواج با نگاه کلی به بدنه ی طرح، حرکت پیوسته وی بر روی موج ها تداعی می شود.

8- مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بود و امروز ساعت را به اهالی بندرانزلی نشان می‌دهد. همانطور که در طرح هویت بصری مشخص است، نمای برج ساعت به صورت یک وجه به دلیل حفظ خصایص طراحی مسطح (Flat) در بالای گل لاله تالابی قرار گرفته است.

9- با توجه به کاربرد دیده بانی و فانوس دریایی ، ترکیبی خاص و همزاد از وظایف و مسئولیت های شهرداری بندرانزلی را در یک راستا بیان می دارد. با توجه به ساخت این برج در سال 1194 شمسی (بالغ بر 200 سال قبل) ، نمایش آن در لوگوی پیشنهادی نماد قدمت شهرستان بندرانزلی در انظار است. در سال 1307 شمسی پس از مرمت برج، ساعتی چهارسو بر فراز آن قرار گرفت. در طرح لوگوی پیشنهادی ساعت بر روی 10:10ٌ قرار دارد. ساعت 10:10ٌ معانی مختلفی را بیان دارد که به اختصار در ذیل بدان می پردازیم:

  • ساعت 10:10ٌ همانند یک لبخند بر روی صفحه خودنمایی می کند.
  • ساعت 10:10ٌ همانند حرف V و نشان از پیروزی است.
  • ترکیب اندازه های عقربه بزرگ و عقربه کوچک در ساعت 10:10ٌ دقیقه شکل علامت تایید و درستی یا «تیک» را خلق می کند.
  • ساعت 10:10ٌ دقیقه زمان پایان جنگ جهانی دوم است و معروف به زمان صلح. همچنین با توجه به وجود قبرستان لهستانی ها و به خاک سپرده شدن 639 نفر از آنها در زمان جنگ جهانی دوم؛ این زمان در نظر گرفته شده است.

10- مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بوده است. جهت نمایش این خاصه ی دارای قدمت و همپوشانی این موضوع با کلیه ی صفات توریست دریایی در شهرستان بندرانزلی، نمای دو تابش نور به دو سمت چپ و راست در نور افق از مناره در طرح هویت بصری در نظر گرفته شده است.

11- خط شناسان خطوط اصلى را شش خط دانسته‌اند که به اقلام سته معروفند و عبارتند از: رقاع، ثلث، ریحان، محقق، توتیع و نسخ. در بین انواع خطوط خوشنویسی که از ابتدای اسلام تا حال وجود داشته است، نستعلیق زیباترین نوع خوشنویسی محسوب می‌شود؛ بطوری که آن را «عروس خطوط اسلامی» لقب داده‌اند. خط نستعلیق از همه ی شرایط زیبایی برخوردار است؛ از آن جمله: اعتدال، موزونی، استواری، تناسب، حسن ترکیب و هم‌آهنگی ذوق و سلیقه. علاوه بر زیبایی منظر، سهولت و سرعت تحریر نستعلیق و نیز آسانی قرائت کلمات و سطور از موجبات رواج و بهره برداری از آن بوده است. نستعلیق خطی است با قاعده و حروف این خط را ملهم از زیبایی طبیعت دانسته‌اند. از همین جهت در بهره گیری از نوشتار نام «شهرداری بندرانزلی» تلاش شده است از اصول خوشنویسی نستعلیق بهره برداری گردد.

12- سال تاسیس شهرداری بندرانزلی در متنِ تشعشع لایزال الهی در بطن آسمان، بر روی امواج در تاریخ 1286 درج شده است.

کاربرد طرحطراحی و تولید هویت بصری شهری
عنوان طرحلوگو بندرانزلی و آرم شهرداری بندرانزلی
رنگبندیچهار رنگ
مقیاس پذیری اجزاعالی
وحدت در میان عناصرعالی
سبک طراحیمدرن
زمان صرف شده برای اجراکمتر از 180 روز
اجزای تشکیل دهنده طرحبرج ساعت | مرغ دریایی | لنگر |گل لاله تالاب | موج دریا
تاریخ ثبت سفارش1394 الی 1396
نظر سنجی طراحی لوگو بندرانزلی و آرم شهرداری بندرانزلی
فرآیندعملیاتیپروژه ها:
1

مشاوره رایگان

2

تکمیل فرم آنلاین ثبت سفارش

3

تعیین تعرفه و زمان اجرا

4

عقد قرارداد آنلاین

5

شروع فرآیند طراحی

6

ارسال طرح برای سفارش دهنده

7

تایید طرح توسط سفارش دهنده

8

تحویل طرح نهایی و فایل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نظرات مشتریان محنا نظر خود را در مورد مطالب و موضوع طرح شده بالا برایمان ثبت کنید. از اظهارنظر شما صمیمانه سپاسگزاریم.